Tonade rutor på bil 2025 | Vanliga frågor om tonade bilrutor

Tona rutor på bilen - Frågor & svar

På denna sida går vi igenom de många fördelarna med att tona rutor på din bil samtidigt som vi besvarar de vanligaste frågorna kring solfilm till bil. Målet är att ge dig användbara tips på hur man tonar rutor, och diskuterar de bästa metoderna för att välja och applicera solfilm för optimal komfort och säkerhet - oavsett om du letar efter värmereglering, UV-skydd, eller bara en snyggare look.


Att tona rutor på en bil kan vara både enkelt och billigt eller avancerat och kostsamt. Oavsett vilken typ av solfilm man väljer för att tona rutorna så är det viktigt att välja en toningssfilm av hög kvalitet för att få bästa utseende och komfort. Ska du göra jobbet själv så se till att välja en färdigskuren solfilm för att underlätta jobbet. Det sparar många timmars arbete.

tona rutor

Vanliga frågor om tonade bilrutor

Är det tillåtet att tona bilrutorna med solfilm?

Ja det är tillåtet. I Sverige och i stora delar av Europa är det tillåtet att tona rutorna bakom föraren med solfilm i vilken toningsgrad man önskar. Däremot får inte någon ruta "förses med färgskikt eller film som kan medföra störande reflexer eller kan medföra risk för bländning av annan trafikant" (TSFS 2013:63, kap.31, § 5). Spegelfilm är alltså inte lagligt på någon ruta på bilen. Läs mer om lagar & regler för tonade rutor

Varför ska jag tona rutorna på min bil?

Tona rutorna på en bil gör man främst för att skapa solskydd. De flesta tänker nog att man tonar rutorna på en bil mörka för att man vill ha en cool look på bilen men en mörk solfilm gör även att man får en svalare bil. En solfilm av hög kvalitet reducerar en stor del av solens värmestrålning och sänker temperaturen i bilen avsevärt vilket uppskattas inte bara av föraren utan också av både hundar och barn som åker i bilen. De flesta som tonar rutorna med solfilm upplever också att man kan minska användningen av bilens aircondition vilket bidrar till att sänka bilens bränsleförbrukning. Dessutom ger en mörk solfilm ett bra insynsskydd i bilen vilket minskar risken för inbrott om man glömt värdesaker liggandes framme.

Det finns också många idag som oroar sig för solens strålning och påverkan på hälsan. Genom att montera solfilm på bilen kan man reducera en väldigt stor del av solens UV- och IR strålning. Är man rädd om sin hud eller om man har ett jobb som innebär att man tillbringar mycket tid i sin bil och blir utsatt för mycket sol kan det vara skönt att tona rutorna med solfilm både ur komfort och säkerhetssynpunkt. Vill man inte ha en mörk solfilm finns det ljust tonande solfilmer vars främsta uppgift är just att reducera värme och strålning. Läs mer om olika solskydd till bil.

Kan man tona redan fabrikstonade rutor med solfilm?

Det går givetvis bra att tona rutorna genom att montera solfilm på redan fabrikstonande bilrutor.Fabrikstonande rutor är oftast tonade genom att själva glaset är tonat dvs infärgat så det blir inte film på film. En vanlig otonad bilruta har oftast en naturlig toningsgrad på 15-25% i och med att glaset inte är helt kristallklart. En fabrikstonad bilruta ligger normalt på 25-30% toningsgrad men kan givetvis variera beroende på tillverkare och beställarens önskemål. Läs mer om att montera solfilm.

Vilken toningsgrad ska man välja?

Oavsett vilken toningsgrad du väljer på solfilmen för att tona rutorna på din bil så har du alltid en bra värmereducering och en bra bra sikt ut även vid mörkerkörning givet att du väljer en solfilm av bra kvalitet. Välj därför toningsgrad på solfilmen utifrån vilket utseende du vill ha på bilen och vilken insyn i bilen du vill ha eller behöver. Toningsgrader över 80% ger oftast helt svarta rutor, "limolook" och ingen insyn i bilen. Toningsgrader under 80% ger intrycket av att bilen har svarta rutor men har oftast en viss insyn. Toningsgrader under 50% är "genomskinliga" och ger ett diskretare utseende med god insyn. Ljusa solfilmer används främst för att sänka värmen från solen i bilen utan att begränsa utsikten tex på de främre rutorna i bilen. Läs mer om toningsgrad på solfilm.


Vad kostar det att tona rutorna?

Kostnaden för att tona rutor på en bil beror på vilken typ av film man väljer. Om du köper och monterar en färdigskuren avtagbar solfilm själv kostar det ca 600-800 kr för alla rutor bakom förarplatsen (kan dock skilja sig beroende på antal rutor). Läs mer om pris för tonade rutor

Kan man tona rutorna själv?

Ja man kan göra jobbet själv och spara ganska mycket pengar på det istället för att lämna in bilen till en bilvårdsfirma som tar bra betalt för jobbet. Oavsett om du väljer att tona rutorna på din bil med avtagbar solfilm eller med klistermonterad solfilm s.k proffsfilm så kan du idag köpa den färdigskuren för att passa rutorna på din bilmodell för att underlätta arbetet.

Är det svårt att tona rutorna själv?

Nej det är inte svårt att tona rutorna på din bil själv om du väljer en färdigskuren avtagbar solfilm. En sån typ av solfilm kräver inga förkunskaper eller specialverktyg. Det räcker att du är allmänt händig och lite noggrann. Väljer du en klistermonterad solfilm behöver du vara kunnig och ha en del specialverktyg för att få ett lyckat resultat. Läs mer om du du monterar solfilm själv.

Tona med klisterfilm eller klisterfri film?

Traditionell solfilm med klister är vanligtvis tillverkad av polyester, en styv termoplast som mjuknar vid smältning. För att montera solfilm med klister på en välvd ruta krävs det att man värmer och krymper solfilmen för att forma den efter rutans form alternativt att man skarvar solfilmen i remsor över de välvda områdena. Solfilm med klister är mycket känslig för veck. Har det blivit ett veck på solfilmen är det mycket svårt att trolla bort det för ögat. Att montera traditionell solfilm med ett perfekt resultat kräver gedigen kunskap och särskilda verktyg. Därför kallas sådan solfilm ofta för ”proffsfilm”.  

Klisterfri solfilm för toning av bilrutor är tillverkad av mjuk PVC och behöver inte värmas, krympas, formas eller skarvas för att monteras på en välvd ruta. Solfilmen är så tunn och töjbar att den flyter ut och själv formar sig efter rutans välvning. Solfilmen fäster genom statisk vidhäftning vilket gör att den sitter fast lika bra som traditionell solfilm med klister men den kan enkelt tas av och återmonteras om och om igen utan risk för bubblor, veck eller repor. Att montera avtagbar solfilm med ett lyckat resultat kräver inga förkunskaper eller särskilda verktyg utan bara att man är noggrann och metodisk. Läs mer om EVOFILM färdigskuren solfilm.

Kan man tona uppvärmda rutor med solfilm?

Ja  det går bra att montera solfilm på uppvärmda rutor. Allt fler bilar får eluppvärmda rutor dvs rutor utan de klassiska slingorna som ligger utanpå rutan och där är det givetvis inga problem med monteringen av solfilmen. Rutor som har utanpåliggande värmeslingor är det oftast heller inga problem att montera solfilm på bara man inte skrapar för hårt så att man skadar värmeslingorna och att man är noga med att pressa ut allt monteringsvätska så att filmen kommer helt dikt an mot rutan. Det viktigaste att tänka på när man tonar uppvärmda rutor med solfilm är att inte slå på värmen på ett par dagar efter att man har monterat filmen så att det får torka in och fästa ordentligt först. 


Tona rutorna med EVOFILM®

EVOFILM® är en klisterfri avtagbar solfilm av högsta kvalitet med mycket bra skydd mot UV- och IR strålning. EVOFILM® är lätt att montera med ett lyckat resultat utan vare sig förkunskaper eller specialverktyg. EVOFILM® levereras färdigskuren till alla bilmodeller för snabb och enkel montering. 

Pris från 199 kr.

EVOFILM färdigskuren solfilm